Monografie
Wybierz rok wydania:
Koncepcja nowej retoryki prawniczej

Przedmiotem pracy jest prezentacja nowej retoryki prawniczej Chaima Perelmana i ocena tej koncepcji na tle innych kierunków reprezentowanych we współczesnej filozofii prawa.
W ostatnich latach w polskiej literaturze prawniczej widoczny jest wzrost zainteresowania argumentacyjnym modelem prawa, który przeciwstawia się modelowi sylogistycznemu kojarzonemu z pozytywizmem prawniczym.
W drugiej połowie XX wieku w Europie powstało kilka teorii argumentacji prawniczej. Podejmowane w tym zakresie badania koncentrowały się głównie na kwestii rozstrzygania przez sędziów tzw. trudnych spraw (hard cases), tzn. przypadków, w których z obowiązującego prawa nie wynika jednoznacznie rozwiązanie.
Dwie z nich, a mianowicie koncepcje Perelmana i Roberta Alexego, wyraźnie odcinały się od pozytywizmu prawniczego i jego metod badania prawa, uznając logikę formalną jako niewystarczającą podstawę analiz argumentacji prawniczych. Obie te teorie stanowią interesującą alternatywę nie tylko dla pozytywizmu, ale w przypadku nowej retoryki Perelmana również i dla doktryn prawa natury. [...]
Krzysztof Kukuryk ISBN 978-83-607-90-54-0
ANALFABETYZM FUNKCJONALNY
jako jeden z czynników wykluczenia społecznego

Obecnie coraz częściej mówi się o występowaniu zjawisk analfabetyzmu, których symptomy można zaobserwować we współczesnych społeczeństwach. Niepokojące wydają się być przejawy analfabetyzmu wtórnego oraz funkcjonalnego, dotyczącego trudności rozumienia i wykorzystania informacji pisanych oraz prezentacji graficznych takich jak ikony, wykresy lub diagramy. Warto również zwrócić uwagę na analfabetyzm matematyczny, który czyni ludzi niezdolnymi do wykonywania prostych obliczeń potrzebnych w codziennym życiu, czy też analfabetyzm kulturowy, który dotyczy związków zachodzących pomiędzy kulturą i naturą człowieka.
Według opinii pedagogów i socjologów również w naszym kraju przybywa gwałtowanie osób, które nie rozumieją tekstów pisanych. Dotyczy to przede wszystkim młodzieży szkolnej, ale także coraz częściej ludzi dorosłych. [...]
Zobacz: Spis treści
Janusz Skwarek, 2015 ISBN 978-83-60790-56-4
Obraz szkoły w II połowie XIX wieku w zaborze rosyjskim w świetle pamiętników i literatury pięknej

Wydany został drugi z trzech zaplanowanych tomów dotyczących obrazu szkoły polskiej w literaturze w II połowie XIX wieku autorstwa prof. Czesława Galka. O ile tom pierwszy poświęcony był obrazowi szkoły w zaborze austriackim (Galek Cz., Szkoła i nauczyciel w II połowie XIX wieku na północno – wschodnich terenach Monarchii Austro–Węgierskiej w polskiej literaturze pamiętnikarskiej i beletrystycznej, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, Zamość 2012, ss. 295) to tom drugi Poświęcony jest zborowi rosyjskiemu (Galek Cz., Obraz szkoły w II połowie XIX wieku w zaborze rosyjskim w świetle pamiętników i literatury pięknej, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, Zamość 2015, ss. 406).
„[…] Recenzowana publikacja ciekawie ilustruje szkolnictwo II połowy XIX wieku na terenach zaboru rosyjskiego widziane oczami autorów literatury beletrystycznej i pamiętnikarskiej. Jest to opis tym bardziej skupiający uwagę, ponieważ udało się Autorowi odtworzyć obraz polskiej szkoły pod zaborem rosyjskim w sposób przekonywujący i żywy. Praca zawiera bardzo liczne, świetnie dobrane cytaty, znakomicie oddające tamtą atmosferę i oryginalność myślenia cytowanych autorów. Dodatkowo wydobyty ze wspomnień i literatury pamiętnikarskiej obraz szkolnictwa pod zaborem rosyjskim został przez Autora skonfrontowany z ustaleniami historyków wychowania, co podnosi też wartość dokumentacyjną recenzowanego opracowania. […].” ( Z recenzji prof. dr hab. Elwiry Jolanty Kryńskiej)
Czesław Galek, 2015 ISBN 978-83-60790-53-3
Fizykoterapia

Odkrycia w fizyce, stały się permanentną motywacją do rozwoju i postępu technicznego, a wieloletnie badania i obserwacje pozwoliły na wykorzystanie tych osiągnięć w świecie medycyny. Istotnym problemem jest poznanie mechanizmów pozytywnego i negatywnego oddziaływania bodźców fizykalnych na organizm na poziomie molekularnym, dotyczących funkcji życiowych komórek, tkanek i narządów. Na obecnym etapie, jest to nadal często proces nie do końca wyjaśniony, będący w sferze badań i zbierania naukowych dowodów. Liczne obserwacje i doniesienia na przestrzeni dziejów, potwierdzają pozytywny wpływ odpowiednio dobranych i stosowanych energii na żywe organizmy.
Stąd umiejętne wykorzystanie bodźców fizykalnych naturalnie występujących w przyrodzie, a także obecnie sztucznie otrzymywanych za pomocą odpowiednich urządzeń i aparatury, przyczyniło się istotnie do poprawy osiąganych wyników leczenia. Brak odpowiedniej wiedzy z zakresu fizykoterapii, może tłumaczyć istniejącą ignorancję i lekceważenie tej formy terapii. Zalecana pacjentom fizykoterapia, bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego w zakresie wskazań, przeciwwskazań oraz technik wykonywania zabiegów powoduje, iż wspomagające działanie jakie ma ona pełnić nie zostaje osiągnięte, a podjęte nierozważne poczynania bywają niekiedy nawet szkodliwe.
Zebrana wiedza, ma posłużyć studentom fizjoterapii, fizjoterapeutom i lekarzom w doborze oraz ordynowaniu najbardziej skutecznej terapii w określonej jednostce chorobowej. Fizykoterapia jest lekiem ponadczasowym, wspomaga proces leczenia, w którym zasadniczym postępowaniem jest odpowiednio dobrany ruch.
Zobacz: Spis treści
Krzysztof Mataczyński, Rafał Sapuła, 2013 ISBN 978-83-60790-46-5
Czesław Galek, Szkoła i nauczyciel w II połowie XIX wieku na północno – wschodnich terenach Monarchii Austro – Węgierskiej w polskiej literaturze pamiętnikarskiej i beletrystycznej

Szkolnictwu z terenów zaboru austriackiego na przełomie XIX i XX wieku poświecono wiele dzieł i artykułów naukowych, których główną bazą źródłową są zasoby archiwalne. Oryginalność prezentowanej dysertacji polega na tym, że jej autor oparł ją na dużej ilości źródeł pamiętnikarskich i beletrystycznych. Tego typu materiały źródłowe pozwalają odsłonić w życiu szkoły to, czego trudno się doszukać w aktach urzędowych. Praca oparta na memuarystyce ukazuje w sposób autentyczny życie wewnętrzne, obyczaje i atmosferę szkoły oraz odczucia uczniów i nauczycieli. Ukazuje w sposób niezwykle plastyczny ubogą infrastrukturę szkoły, prowadzoną w niej politykę wynaradawiania młodego pokolenia Polaków przez władze austriackie, a także stosowane metody wychowawcze, oparte głównie na przemocy wobec uczniów. Prezentuje też wspaniałe sylwetki nauczycieli z powołania, stosowane przez nich metody nauczania, ale także ich niski status materialny i wady. Natomiast uczniowie zwierzają się jak odczuwali stosowane przez szkołę metody wychowawcze, jak traktowali naukę, szkołę i nauczycieli, w jaki sposób bronili swojej tożsamości narodowej, jakie mieli mieli zainteresowania i problemy związane z adolescencją oraz jakich musieli dokonywać wyborów światopoglądowych i etycznych. Praca może stanowić ważny przyczynek do opracowania przez badaczy polskich i słowackich kompleksowych zagadnień związanych ze szkolnictwem na całym obszarze północno-wschodnim Monarchii Austro-Węgierskiej.
Książka powinna zainteresować nie tylko nauczycieli akademickich i studentów pedagogiki, ale także wszystkich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę odnośnie tamtej epoki. Napisana jest niezwykle prostym i żywym językiem, a liczne cytaty – jak się wyraził jeden z jej recenzentów, prof. dr hab. Stanisław Mauersberg – „przyciągają […] uwagę czytelnika i przykuwają go do lektury, ciesząc pięknem i oryginalnością myślenia i stylów cytowanych autorów”.
Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, Zamość 2012
ISBN 978-83-60790-43-4
Kadry dla gospodarki transgranicznej

Opracowanie jest podsumowaniem trzech lat pracy w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego "Kadry dla gospodarki transgranicznej. Program wzmocnienia potencjału dydaktycznego Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu". Projekt jest odpowiedzią na konkurs numer 2/POKL/4.1.1/2009 ogłoszony przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Priorytetu IV. Szkolnictwo wyższe i nauka.
Podjęcie się realizacji projektu wynikało z przekonania, że Region lubelski ze względu na swoje położenie ma szczególną rolę do odegrania w tworzeniu warunków i realizacji współpracy państw Unii Europejskiej ze wschodnimi sąsiadami - Ukrainą i Białorusią. Fakt ten znalazł miejsce we wszystkich dokumentach strategicznych, przygotowanych zarówno na poziomie centralnym jak i regionalnym. Prowadzone - zarówno przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji (WSZiA) jaki i inne instytucje badawcze - badania naukowe wskazują, iż współpraca transgraniczna może być ważnym czynnikiem rozwoju jednego z najbiedniejszych regionów UE, jakim jest woj. lubelskie. Ale efektywna realizacji współpracy wymaga wysoko kwalifikowanej, posiadającej specjalistyczną wiedzę i umiejętności kadry, korzystającej z rozwiązań gospodarki opartej na wiedzy. Dotyczy to zarówno współpracy gospodarczej, jak i społeczno-kulturalnej. Pobierz całość (PDF)
M.Kowerski, I.Pieczykolan (red.), ISBN 978-83-60790-42-7
Techniki budowlane w kompleksach zabytkowych.
Słownik terminologiczny

Książka profesora Bonawentury Macieja Pawlickiego składa się z dwóch wzajemnie uzupełniających się części:
- Teoretycznej obejmującej takie zagadnienia jak:
- ogólne zasady ochrony budowli zabytkowych,
- pryncypia naukowe ochrony zabytków,
- dzieje konserwacji zabytków,
- współczesne akty legislacyjne,
- zagadnienia inżynieryjne,
- metodologia i praktyka konserwatorska
- Terminologicznej przygotowanej w formie słownika zawierającego około 700 haseł z zakresu technik budowlanych w kompleksach zabytkowych, począwszy od abakusa i absydy a skończywszy na żabce, żurawiu i żużlu. Część tych haseł opracowali pod kierunkiem profesora studenci kierunku Ochrona dóbr kultury Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu.
B.M.Pawlicki, Techniki budowlane w kompleksach zabytkowych. Słownik terminologiczny - więcej (PDF) »
B.M.Pawlicki, ISBN 978-83-62862-02-3
Ekonomiczne uwarunkowania decyzji o wypłatach dywidend przez spółki publiczne

Decyzje dotyczące wypłat dywidend: czy, kiedy, ile i w jakiej formie płacić akcjonariuszom, należą – obok decyzji inwestycyjnych – do najważniejszych, ale i najtrudniejszych decyzji podejmowanych przez spółki publiczne. Pomimo niemal stuletnich badań decyzje o wypłatach dywidend i ich wpływ na ceny akcji, a więc i wartość spółek, pozostają nadal zagadką. Tym bardziej w Polsce gdzie problematyce dywidend poświęcono dotychczas nader mało miejsca.
Głównym celem pracy jest próba określenia mikro- i makroekonomicznych uwarunkowań decyzji o wypłatach dywidend rozumianych jako decyzje o tym, czy wypłacać dywidendy, czy też ich nie wypłacać, na wschodzących rynkach kapitałowych na przykładzie spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W pracy wytyczono sześć następujących celów szczegółowych, które miały pomóc w osiągnięcie celu głównego:
- Analiza zmian decyzji o wypłatach dywidend na rozwiniętych rynkach kapitałowych
- Przegląd podstawowych teorii dywidend
- Analiza zmian polityki dywidend spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych od początku jej funkcjonowania
- Identyfikacja czynników determinujących decyzje o wypłatach dywidend na rozwiniętych rynków kapitałowych
- Propozycja modelu decyzji o wypłatach dywidend przez spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
- Estymacja modeli decyzji o wypłatach dywidend przez spółki notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie
Kup tę książkę w Księgarni Konsorcjum Akademickiego
M. Kowerski, ISBN 978-83-62259-28-1
Transgraniczny przepływ towarów i osób w Unii Europejskiej

W 2011 roku Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu wspólnie z Centrum Informacji Europejskiej „Europe Direct” w Zamościu wydała monografię traktującą o problemach transgranicznego przepływu towarów i osób w Unii Europejskiej. Monografia została zredagowana przez prof. Artura Kusia – Dyrektora Instytutu Europeistyki i kierownika Katedry Prawa Unii Europejskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawała II i i profesora nadzwyczajnego w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Zamościu oraz dr Mieczysława Kowerskiego – Prorektora i kierownika Katedry Finansów i Rachunkowości Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu. Oprócz redaktorów autorami poszczególnych rozdziałów są z jednej strony naukowcy (pracownicy uniwersyteccy), z drugiej zaś strony praktycy (byli wysocy funkcjonariusze polskiej Służby celnej i Straży Granicznej) z dużym doświadczeniem naukowo – dydaktycznym:
- dr Anna Szachoń – Pszenny – dr nauk prawnych; adiunkt w Katedrze Prawa Unii Europejskiej KUL,
- dr Stanisław R. Dubaj – dr nauk humanistycznych (politolog); prodziekan Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie; do 2008 roku funkcjonariusz – oficer Straży Granicznej na kierowniczym stanowisku,
- dr Piotr Witkowski – dr nauk humanistycznych, adiunkt w Wyższej Szkole Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie, w latach 1991 – 2006 funkcjonariusz Służby Celnej, w tym długoletni dyrektor Izby Celnej w Białej Podlaskiej,
- dr Piotr Sawczuk – doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Finansowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, radca prawny (adwokat).
A.Kuś, M.Kowerski (red.) Transgraniczny przepływ towarów i osób w Unii Europejskiej - więcej (PDF) »
A. Kuś, M. Kowerski (red.), ISBN 978-83-60790-37-3